Lov om brug af helbredsoplysninger m.v. på arbejdsmarkedet (Helbredslov)
En arbejdsgiver kan tilbyde, at der indhentes
helbredsoplysninger med de formål, som er nævnt i § 2, stk. 1 og 4, hvis
forhold i arbejdsmiljøet gør det rimeligt og hensigtsmæssigt af hensyn til
lønmodtageren selv eller andre ansatte.\n\n
Indhentning af oplysninger efter stk. 1 skal
være velegnet til at forebygge arbejdsbetingede lidelser eller til forbedring
af arbejdsmiljøforholdene. Arbejdsmiljølovgivningens regler og retningslinjer
for undersøgelsesmetoder og brug af sagkyndige finder tilsvarende anvendelse.
Arbejdsgiveren skal orientere den stedlige
arbejdstilsynskreds, inden sådanne undersøgelser iværksættes. Orienteringen
skal indeholde fyldestgørende oplysninger om undersøgelsen, herunder omfang,
metode m.v., og om, hvem der medvirker ved og forestår undersøgelsen.
Undersøgelsen må først iværksættes 4 uger efter, at orienteringen er kommet
frem til arbejdstilsynskredsen.
Når der iværksættes en helbredsundersøgelse,
skal arbejdsgiveren
Direktøren for Arbejdstilsynet kan påbyde, at
en undersøgelse ikke iværksættes, eller at den standses, hvis den ikke
opfylder kravene efter stk. 2.
Direktørens påbud kan påklages efter samme
regler som afgørelser efter arbejdsmiljøloven. Klage har dog ikke opsættende
virkning for påbudet.