Færdselsloven
Prompt: Bil på vej, kører tæt til højre, med andre køretøjer og vejskilte i baggrunden.
Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.
Har kørebanen tre vognbaner, må et køretøj ikke benytte den vognbane, som er beliggende yderst til venstre i færdselsretningen, medmindre færdslen på kørebanen er ensrettet.
Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes. Køretøjer, for hvilke der gælder en særlig hastighedsbegrænsning, jf. § 43, skal uden for tættere bebygget område tillige holde en sådan afstand til foran kørende, at overhalende køretøjer uden fare kan føres ind imellem et sådant køretøj og køretøjet foran.
Kørende skal holde til højre for helleanlæg, færdselsfyr og lignende, der er anlagt eller anbragt på kørebanen. Kørende kan dog også køre venstre om, hvis dette er tilkendegivet ved afmærkning, eller indretningen er beliggende på kørebaner med ensrettet færdsel.
Køretøj, der anvendes ved vejarbejde, kan med fornøden forsigtighed føres således, som det er nødvendigt af hensyn til arbejdet.
Formålet med § 15 i færdselsloven er at sikre en smidig og sikker trafikafvikling ved at minimere risikoen for kollisioner og fremme en jævn trafikstrøm. Lovgivers intention med denne bestemmelse er at etablere en generel regel for placeringen af køretøjer på vejen, som tager hensyn til både sikkerhed og effektivitet i trafikken. Ved at kræve, at kørende holder så langt til højre som muligt, søger lovgiver at skabe forudsigelighed i trafikken og reducere risikoen for ulykker, især ved møde- og overhalingssituationer.
Anvendelsesområdet for § 15 er bredt og omfatter alle kørende på veje, hvor der ikke er specifikke baner eller vognbaner, der er forbeholdt bestemte typer af færdsel, som beskrevet i § 14. Bestemmelsen gælder under normale kørselsforhold og skal anvendes i overensstemmelse med vejens beskaffenhed og trafikale forhold. Det betyder, at kørende skal vurdere situationen og placere sig hensigtsmæssigt i forhold til andre trafikanter og vejens fysiske forhold.
Nøglebegrebet "så langt til højre som muligt" er centralt i forståelsen af § 15. Dette udtryk indebærer, at kørende skal holde sig tæt på vejens højre kant, men det er ikke en absolut regel. Der skal tages hensyn til sikkerhedsmæssige forhold, såsom vejens tilstand, vejrforhold, og tilstedeværelsen af cyklister eller fodgængere. Det betyder, at det i visse situationer kan være nødvendigt at placere sig længere mod midten af vejen for at undgå farer eller forhindringer.
Samspillet med andre regler er væsentligt, idet § 15 skal ses i sammenhæng med andre bestemmelser i færdselsloven, såsom reglerne om overhaling og vigepligt. For eksempel skal kørende, der ønsker at overhale, midlertidigt afvige fra kravet om at holde til højre. Desuden skal bestemmelsen anvendes i overensstemmelse med § 14, der omhandler brugen af særlige baner, og § 16, der regulerer svingning i vejkryds.
I praksis kan der opstå fortolkningstvivl omkring, hvornår det er forsvarligt at afvige fra at holde så langt til højre som muligt. For eksempel kan det være uklart, hvordan man skal placere sig på en smal vej med modkørende trafik eller i situationer med parkerede biler langs vejkanten. Domstolene har i sådanne tilfælde ofte lagt vægt på, om føreren har udvist den fornødne agtpågivenhed og hensyn til trafikkens sikkerhed.
Misforståelser omkring "så langt til højre som muligt" kan opstå, når kørende fejlagtigt antager, at de altid skal køre helt ude ved vejens kant, uanset forholdene. Dette kan føre til farlige situationer, især hvis det betyder, at man kommer for tæt på parkerede biler, cyklister eller fodgængere. Det er derfor vigtigt, at førere anvender bestemmelsen med omtanke og tilpasser deres placering til de konkrete omstændigheder.
(AI Kommentar v1.0, Genereret: 2.5.2025)