Bekendtgørelse om afmærkning af vejarbejder, ved akutte trafikfarlige hændelser og ved reparation eller fjernelse af havarerede køretøjer
A 39 Vejarbejde skal opsættes før vejarbejde, jf. dog stk. 2.
A 39 Vejarbejde kan undlades ved udførsel af vejservice i overensstemmelse med, hvad der er angivet i bilag 2, tabel 3.
A 39 Vejarbejde kan udelades ved venstre side af kørebanen ved kørende vejarbejde på motorveje med nødspor, hvor vejarbejdet udelukkende foregår i nødspor eller i yderrabat uden for lygtetændingstiden. A 39 Vejarbejde skal dog altid opsættes ved begge sider af kørebanen, når der indføres hastighedsbegrænsning eller sker reduktion af antallet af vognbaner (sporbortfald) i forbindelse med arbejdet.
Hvis et arbejdskøretøjs hastighed er 40 km/h eller lavere, og det befinder sig på kørebanen, skal der på motorveje anvendes afmærkningsflade, jf. afsnit 5 og bilag 1, samt forvarsles med A 39 Vejarbejde suppleret med Z 93 Gult blinksignal. A 39 Vejarbejde må maksimalt være placeret i en afstand af 3 km før arbejdskøretøjet.
A 39 Vejarbejde skal suppleres med Z 93 Gult blinksignal over tavlen, jf. dog stk. 6, når hastighedsbegrænsningen er 90 km/h eller højere på veje med to eller flere vognbaner i samme færdselsretning.
Hvor A 39 Vejarbejde anvendes som variabel tavle, kan Z 93 Gult blinksignal være indbygget i begge sider øverst i den variable tavle.
A 39 Vejarbejde med undertavle U 6 skal opsættes på sideveje til afmærkningsstrækningen og kan opsættes, hvor det skønnes nødvendigt ved udkørsler fra ejendom og lignende.
A 39 Vejarbejde skal ved vejarbejde uden for kørebanen, hvor A 39 vejarbejde er synlig fra kørebanen, forsynes med undertavle med teksten »På cykelsti«, »På fortov«, »I nødspor«, »På rabat« el.lign. svarende til det areal, hvor vejarbejdet udføres.